tirsdag den 5. januar 2010

Årets albums 2009 30-21


Først og fremmest ikke et ord om nytårsfortsæt og hyppigere opdateringer af bloggen, det ved vi jo nok godt er et løfte som kun lever på lånt tid.

Nuvel lad os se på det, jeg har lært af de store drenge (Martin Hjorth og Pitchfork) at man skal starte fra bunden, så det gør vi:


30. The xx - XX
The xx var på alles læber sidste år, og det med rette, deres kølige, stemningsfulde og afmålte electronica fremstod som det cooleste af uber-cool både live og på plade.

29. The Flaming Lips - Embryonic
Jeg hører ikke til en af dem der har længtes tilbage til Flaming Lips pre-The Soft Bulletin og derfor er det nyeste album heller ikke en genkomst af de "sande" Flaming Lips. Der er blevet skruet op for det syrede, og det kan man holde af eller lade være, men det er stadig fornøjeligt at tage en tur rundt i det underlige univers.

28. Japandroids - Post-Nothing
Det er poppede sange smurt ind i støj og skåret helt ind til benet. Det er pokkers fængende og samtidigt forstyrende. "...now i worry about dying".

27. The Bear Quartet - 89
Jeg stiftede først bekendtskab med The Bear Quartet da de belv offentliggjort til sidste års Pop Revo festival, hvor de leverede en, som jeg husker det, ret rå og mørk koncert. Nu kommer det tilsvarende album så. 89 er mørkt og tungt og oser langt væk af farlig rock n' roll.

26. Sunset Rubdown - Dragonslayer
Spencer Krug er et uovertruffent kreativt monster, som til trods for en kæmpe produktivitet ikke sætte amnge fødder forkert. Dragonslayer indeholder fremragende sange som f.eks. Idiot Heart men kom i min bog til at stå lidt i skyggen af et af Krugs andre projekter Swan Lake.

25. The Whitest Boy Alive - Rules
Det andet album fra den hvide dreng levede ikke helt op til debutten, men bød dog stadig på stjernestunder som Island og Courage, dertil kom en fremragende koncert på Train, som jo egentlig ikke har noget med albummet at gøre, men det giver lige et bonus point alligevel.

24. Nurses - Apple's Acre
Der var et par uger i sensommeren hvor jeg stort ikke lyttede til andre albums, og det blev ganske sikkert lidt for meget, et genlyt viser dog hurtigt hvad jeg faldt for, skæve melodier, en karakteristisk stemme i front, og en lyd af sommer.

23. Dinosaur Jr. - Farm
Dinosaur Jr. beviste igen at deres come-back er et af de mere vellykkede, lever ikke helt op til Beyond men støjer stadig igennem.

22. Swan Lake - Enemy Mine
Det bedste fra Spencer Krug i år, det havde f.eks. den bedste version af Paper Lace. En pokkers skam at de ikke turnerer.

21. Andrew Bird - Noble Beast
Et album som sikkert kunne ha' endt højere oppe på listen hvis jeg havde fået lyttet til det noget mere - det vil jeg så gøre i 2010.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar