onsdag den 6. januar 2010

Årets albums 2009 20-11

Så er vi nået til anden afdeling af den store årsliste offentliggørelse. Gamle kendinge blander sig igen med nyere navne.

20. Sonic Youth - The Eternal
Hvad skal man skrive om Sonic Youth som ikke allerede er blevet skrevet mange gange før. Pladen er ikke så kompliceret som før er set, men indeholder generelt nogle rigtig gode sange. Specielt Antenna har været lidt af et hit i min bog.

19. The Mountain Goats - The Life of The World To Come
Så ofte som jeg nærmest kan komme afsted med det fortæller jeg om hvor fantastisk et band The Mountain Goats er, det har det seneste udspil ikke givet mig grund til at lave om på. Sangene på albummet er alle opkaldt efter passager fra Biblen, og sædvanen tro har John Darnielle skabt nogle fantastiske lyrics omkring livets mere alvorlige sider.

18. Cymbals Eat Guitars - Why There Are Mountains
Cymbals Eat Guitars trækker inspiration fra en masse forskellige steder, ikke mindst fra 90ernes indie-rosk scene, hvor specielt sammenligningen med gendannede Pavement ligger lige for. Det er gode sange som til tider bliver sovset ind i støj. Man kan med fordel starte med at lytte til Wind Phoenix (Proper Name).

17. Kurt Vile - Childish Prodigy
Det ene af to virkelig gode albums fra Kurt Viles hånd i år. Childish Prodegy er den rockede bror til "God Is Saying This To You". Sangene for en (ihvertfald mig) til at drømme om dovne sommerdage efterfulgt af vilde aftener.

16. Akron/Family - Set 'Em Wild, Set'Em Free
Set 'Em Wild, Set 'Em Free fulgte mig det meste af 2009, nummeret River åbnede lissom pladen op, og derfra var der ikke andet tilbage end at nyde det alternative folk bands nok mest tilgængelige udspil til dato, pladen har fået lov til at ligge stille mange gange i løbet af året, men hver gang den er blevet fundet frem igen, er jeg blevet overbevist om hvor stærkt et udspil det er.

15. Wilco - Wilco (The Album)
Det står stadig fast at Wilco til dato ikke har lavet et dårligt album igennem deres karriere. Man kan dog godt høre at de for første gang ikke har haft udskiftninger i bandet imellem to pladeudspil, og den noget voksne (pæne?) lyd fra "Sky Blue Sky" går igen, men de laver stadig nogle forbandede gode sange, det vidner især I'll Fight og You And I om.

14. JJ - JJ no. 2
JJ spiller pop musik, blandet godt op med afro rytmer, og det kom som lidt af en overraskelse for mig, da jeg fandt ud af at bandet faktisk er svensk. Endnu engang må vi se misundeligt til imens svenskerne får det til at virke så let at spytte fantasstiske plader ud.

13. Dirty Projectors - Bitte Orca
Det tog mig en del tid at komme ind på livet af Bitte Orca. Men når man giver dem nogle gennemlytninger åbner de skæve pop-kompositioner sig op. Singlen Stillness In The Move var det nummer jeg først faldt for, og det står stadig som albummets højdepunkt, men det er altså også et virkelig godt nummer.

12. Great Lake Swimmers - Lost Channels
Nummeret Stealing Tomorrow fra "Lost Channels" er suverænt det smukkeste nummer jeg hørte i 2009, og det alene beretter næsten pladsen, men derudover er albummet fyldt med glimrende alt-country numre som Pulling On A Line og Still.

11. The Pains of Being Pure at Heart - ST.
TPOBPATs smittende indie sange mindede med deres naivitet om Phil Spectors pigegrupper fra 60erne samtidig med at deres støj mindede om The Jesus and Mary Chain. Det er dog helt sikkert at albummet består udelukkende af hits som bør kunne banke gang i hver en fest, og hvem kan så iøvrigt stå for linjer som, "he hadn't lived a day, the way you lived your final days a teenager in love with Christ and heroin".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar