onsdag den 7. oktober 2009

Vampire Weekend


Jeg holder meget af Vampire Weekends musik, faktisk er deres debut album det album jeg har lyttet mest til ifølge min Last.fm konto og jeg er på ingen måde blevet træt af albummet endnu. De har været på besøg i Danmark en enkelt gang hvor jeg dog ikke havde billet, men det gjorde mig ikke noget for jeg havde nemlig billet til den svenske festival Way Out West som i august måned havde Vampire Weekend på et fantastisk program (sammen med bl.a. Grizzly Bear, Wilco og Beirut). Da det blev tid til at drage imod Sverige måtte jeg dog konstatere at jeg var sengeliggende, jeg er stadig bitter, ikke mindst over at jeg ikke oplevede Vampire Weekend.

Vampire Weekends selvbetitlede debut album var efter min ringe mening sidste års bedste album. Nu står vi jo snart over for endnu en række kåringer af årets albums, jeg er også selv så småt ved at have en (lang) short-list klar, og imens vi tænker over hvem der har strikket det bedste album sammen i år, så kan vi jo glæde os over at Vampire Weekend er klar til at melde sig ind i kampen om årets album i 2010. De udsender nemlig deres andet album, Contra, allerede den 11. januar næste år.

Allerede nu kan man dog hente singlen "Horchata" (en traditionel drink af spansk/latin amerikansk oprindelse, som bl.a. bliver lavet på knuste mandler) ganske gratis inde på bandets hjemmeside, så slå et smut forbi og når du er færdig der, så smut lige over til Roskilde Festval og ønsk Vampire Weekend til næste års festival.

torsdag den 1. oktober 2009

Pitchfork + Hang The DJ


Den daglige tur rundt på nettet bringer mig næsten lige så sikkert som amen i kirken altid en tur forbi Pitchfork. Pitchfork blev startet tilbage i 1995 i Minneapolis af en fyr ved navn Ryan Schreiber som på daværende tidspunkt lige var blevet færdig med high school. Hans klare mål var at fokusere på independent musik eller slet og ret bare indie. I 1999 flyttede Pitchfork fra Minneapolis til Chicago and the rest is history... Pitchfork er idag det måske mest toneangivende musikmedie i verden, specielt for ny musik. Det er efterhånden anerkendt at Pitchfork er blevet så betydningsfuldt et medie at de er i stand til at skabe eller ødelægge en kunstners karriere, f.eks. skulle det angiveligt være Pitchforks anmeldelse af Arcade Fires Funeral der for alvor satte gang i salget af det album.

Nå men alt det her gejl kan I altid læse på Wikipedia (ligesom jeg gjorde lige før jeg skrev det her). Grunden til at jeg vil skrive om Pitchfork lige netop nu er at de er igang med et storstilet kanoniserings projekt. De har igennem mange år været garanter for diverse lister over bedste albums og sange, ikke bare i de pågældende år, for det har alle musikmedier med respekt for sig selv jo, men fra mange forskellige årtier, genre, tilbage i 2004 var man klar med en slags halvlegs stilling for dette årti og netop i disse dage udruller man så dette årtis 200 bedste albums og 500 bedste sange under navnet P2K - som vel må være en pun på Y2K (som jo var det der med at jorden ville gå under forbi alt fra lommeregnere til rumfærger ikke ville fatte at skifte fra 9 til 0) og så den lidt kiksede måde at skrive Pitchfork på, P4K.

Mine 2 hovedtanker i min gennemgang af listerne, som slet ikke er færdig endnu (hverken min gennemgang eller listerne, vi får f.eks. først at vide hvad dette årtis bedste album er imorgen), har været at det er utrolig godt skrevet, og det synes jeg ikke der er noget nyt i fra Pitchforks side, men også at det må være enhver musik anmelder/journalist/fans drømmeopgave, for der er nemlig ikke tale om en kritisk tilgang til numrene, men nærmere er de medfølgende tekster små hyldester til albums og numre, samtidig har skribenterne formået at, om ikke at sætte sangene ind i en historisk kontekst, så i hvert fald at relatere dem til deres samtid.

SPOILER ALLERT, herfra bliver der afsløret placeringer. Jeg må nemlig lige kaste mig over et par eksempler mest fra top 20 over bedste sange. Først må man overgive sig og sige at hvad enten man er til pop, rock, hip-hop eller bizar indie så kommer man ikke uden om at de sange der er vlagt til top 20 ER fantastisk numre, man kan altid diskutere placeringerne men man kommer ikke uden om at det er virkelig gode sange. Og så iøvrigt tilbage til den gode journalistisk, på en 14. plads finder vi Jay-Zs "99 Problems", iøvrigt lige foran The Knifes "Heartbeat" og lige efter LCD Soundsystems "Loosing My Edge", og i teksten hertil får vi den kontekst sangen blev udsendt i. På daværende tidspunkt gik der heftige rygter om Jaz-Z og Beyoncé formåede romance, og hele den (kulørte) amerikanske presse var på jagt efter sladder. Rygterne tiltog selvfølgelig kun da Jaz-Z medvirkede på Beyoncés monster single "Crazy In Love" (nr. 4) hvorefter han så kunne lege med pressen og benægte alt ved at udsende singlen 99 problems, hvor omkvædet lyder, I got 99 problems but the bitch ain't one.

DET er for mig god musik journalistik (hvis det virkelig var planlagt sådan, er det også virkelig storslået tænkt af Jay-Z) men jeg ville aldrig nogensinde ha tænkt de numre ind i den sammenhæng og det åbner en for nogle ekstra facetter af den sang. På den måde er der hele vejen igennem god og spændende læsning tilknyttet en masse sange og albums, dem jeg kendte i forvejen har jeg fået nye vinkler på, og resten har jeg fået lyst til at høre. Endelig vil jeg da lige nævne at førstepladsen som det bedste nummer i dette årti selvfølgelig gik til... Outkasts.... "B.O.B." -WTF! -det nummer har jeg aldrig hørt før end sige nogensinde hørt om, det viser sig at nummeret også førte ved halvleg i 2004, jeg har lige fundet Stankonia, hvor nummeret er på, frem og nu glæder jeg mig til at høre om de har ret. I øvrigt bør det nævnes at No Ages "Teen Creeps" (som man kan læse om i indlæget nedenfor) har fået plads nummer 196 på listen. Danmark er repræsenteret med Junior Seniors "Move Your Feet" på plads nummer 150 og The Shins' "New Slang" er kommet ind på plads nummer 62.

Det her skal iøvrigt ses som en opfordring til at gå ind og læse om en masse musik og dykke ned i listerne, desuden er der også artikler om forskellige genres udvikling igennem det sidste årti.

Hvis du er kommet hertil er vi næsten færdige, jeg skylder bare lige at fortælle at jeg DJer imorgen, den 2. oktober på Sway under Clemens Bro, og jeg skal nok tage en masse Pitchfork approved musik med.